Torkar-dag

Jag har haft en bra helg. På fredagen så hade jag en mysar dag med mamma i stan (Umeå). Hon hittade bl a fläktelementen som hon länge har funderat på. Själv så köpte jag mat, kattgodis och bättre kattsand till lilla katten 🙂 Gissa om hon var nöjd! Ja både katten och mamma.

På lördagen så var vi ut med kompisar och plockade svamp och oj vad vi hittade! Vilket fantastiskt svampår måste jag säga med risk för att jag blir lite åt det tjatiga hållet 😉 Så det är mycket torka trattisar och gulisar för förvaring och vidare användning i förhoppningsvis goda maträtter 🙂 Trattisarna kan man använda som krydda tydligen och det är rätt så lätt att ta för mycket av varan har jag märkt… Gulisarna har jag sköljt upp för att hacka och frysa in. Det blir gott på varma mackor stekta i vitlök och kryddade med örtsalt 🙂

Efter svampplockningen så åt vi gott! Jag stekte upp trattisar i vitlök och mjölkfritt smör, kryddade med örtsalt och vitpeppar och la på en rostad macka till förrätt. Varmrätten hjälptes vi åt med. Jag började med maten och Johan dukade medan de bastade, sen fortsatte de när jag och Johan bastade. Till efterrätt så gjorde jag äppelpaj och glass (jag åt mjölkfri och den är faktiskt riktigt god).

Idag så har jag på mig ett uppdrag att ta emot ett paket åt min sambo, men sen så är jag fri att göra vad jag vill. Vi får se vad det blir….:)

 

Lämna en kommentar